Stay gold

Nature's first green is gold,
Her hardest hue to hold.
Her early leaf's a flower;
But only so an hour.
Then leaf subsides to leaf.
So Eden sank to grief,
So dawn goes down to day.
Nothing gold can stay.

-Robert Frost






Det här är en dikt jag tycker väldigt mycket om, första gången jag hörde om den var i boken "The outsiders". En bok som förövrigt är en av mina favoriter, kanske en av de bästa jag läst. Den finns även som film, så film-intresserade där ute, se den! I boken berätttar iallafall Pony-boy om den dikten och förstår vad den betyder när han står och ser solen gå ner. Väldigt fin scen i filmen. Klippet här nedanför hör man en person prata, det är Jonny, Pony-boys vän. Efter det hör man första repliken i hela filmen, han läser högt vad han skriver, så ni förstår varför han pratar så "segt". Den här låten är med i filmen och påminner om dikten av Robert Frost. Det här är en låt som ger mig rysningar, så fin är den faktiskt.



Stay Gold - Stevie Wonder


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Vi ses igen!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0