Under ytan

Igår kväll såg jag en film på tv, Ghost image. Den var helt okej, ingen favorit men sevärd absolut. Efter det så gick jag ut och gick med Karin och Frida, när jag kom in igen vid tio för att mamma hade förberett några goda mackor vi skulle äta så tog jag med dem ner till soffan där mamma och pappa satt kvar, de hade väl somnat som vanligt haha. Iallafall, tv:n var på och kanalen bytt. Tog ett tag att förstå vad för typ av program det var, om de var en film, en dokumentar eller serie? Det visade sig vara en dokumentär och hade många smygfilmade klipp med i.
Kunde knappt äta klart min goda macka med sallad och gurka. Så galet insnöade vi är allihopa. Händer sånt där verkligen? Hur kan något land göra det LAGLIGT?! Jag begriper inte. Och jag begriper inte att inte fler gör något åt det och sen minns jag att här sitter jag och undrar, men vad i helvete gör jag själv?!
Det dokumentären visade var en hajfensindustri. Det gick till så att stora båtar åkte ut och fiskade upp stora feta hajjar som är jäkligt viktiga för ekosystemet. När de dragit upp dem ur vattnet skär de av rygg och stjärtfenorna, sedan slänger de i dem i havet igen. Utan fenor kan de inte simma, så de sjunker sakta ner mot botten många gånger fortfarande levande utan att kunna göra någonting.
Ja, jag är medveten om att det händer otroligt mycket grymma saker med djur världen över och när jag tänker på det så känner jag mig väldigt maktlös. Men angående päls industrin så gör jag vad jag känner att jag kan just nu genom att helt enkelt ta avstånd från päls och äkta skinn. Sen äter jag bara "svenskt" kött så vitt jag vet, om man kan lita på att sverige är snälla mot djuren vet jag ju ioförsig inte säkert, men hoppas.
De djuren har folk som kämpar för dem och det går väl framåt ibland, folk uppmärksammar det åtminstonde.

Tillbaka till dokumentären, den var av en snubbe och hans team som kämpade för att ge hajjarna "fristäder". De lyckades på ett ställe. Frågan är ifall fler personer kämpar tills de lyckas? Ni kan googla det om ni vill, orkar inte förklara hur men hajjarna är VIKTIGA för vår existens på jorden. Enligt dokumentären, och den verkade vettig.

Jag brukar ofta fråga mig själv hur jag bara kan leva vidare som vanligt, inte kämpa helhjärtat för någonting bra, inte göra mer av allt jag tycker och tänker. Jag brukar bli arg på mig själv för att jag sitter här och gnäller utan att göra någonting åt saken. Efter det tänker jag, men vad kan jag faktiskt göra JUST NU?


Kommentarer
Postat av: HelloNicki

Hello sweetie!



Hoppas du haft en toppen helg!

2009-12-07 @ 10:29:45
URL: http://hellonicki.se
Postat av: - Alexandra!

Jag såg inte dokumentären, men jag vet att sånt där med hajar pågår. Det är så otroligt brutalt och hemskt. Det finns inga ord som kan beskriva hur hemskt det är, och vilka hemska människor dem där som gör det där.



Man behandlar inte alla djur bra på farmar i Sverige. Titta bara på de här grisfarmarna, och nu även kossor som råkat riktigt illa ut. =/

2009-12-08 @ 15:42:46
URL: http://ninjafruit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Vi ses igen!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0