Carl Michael Bellman!



http://www.bellman.net



Jag har tänkt och kommit fram till att världen behöver lite mer allmänbildning, inklusive mig! Hur löser vi det då bättre än att jag tar reda på saker man behöver veta om, skriver om det och ni läser det? Antagligen kommer många skaka på huvudet och undra vilka skruvar som fattas, men idag tänkte jag ta reda på mer om ett geni som levde på 1700-talet.
   Hans namn var Carl Michael Bellman. "Haha, Bellman!" tänker ni nu kanske och skratta så lagom. Anledningen till att jag väljer att skriva om honom idag är att jag tycker han förtjänar mer respekt en så.

De flesta som hör namnet Bellman tänker nog på alla "Bellman historier" som finns, medans andra (däribland jag nu för tiden) tänker på en person född 1740 som skrev otroligt mycket dikter och visor, och bra sådana dessutom! Han skrev inte om saker som politik, filosofi och vetenskap. Han skrev mer om... Nej vet ni vad, jag kan inte annat än att säga SNÄLLA gå in på den här länken och läs om honom, personen som skrivit det är mycket duktigare än mig i nuläget.

www.bellman.net/skalden.html


Här kommer Fredmans Epistel nr 16, en av Bellmans egna texter jag fastnade för här ikväll när jag satt och läste.

Är jag född så vil jag lefva
Och må väl på bästa vis,
Som en Adam med sin Eva
    Uti Paradis;
Stekta Sparfvar uti munnen få,
Dricka nectar, sofva sött och uppå rosor gå,
Klappa den mitt hjerta tänker på,
Sjunga visor, dansa polska, tumla då och då,
Vid min flaska vil jag somna,
Vid min flicka vakna opp,
När min hjerne börjar domna,
Sagtar sig mitt lopp.
 
 
 Mina dagar då försvinna
Lustigt på min sorge park;
Venus blif vår Hjert-Gudinna,
    Bacchus Strup-Monarch.
Snäser någon mig för fylleri,
Hut för tunnor tusend! han skal altid torstig bli.
Får jag intet Chloris ta uti,
Ta mej tunnor tusend i förtreten supa vi.
Kom Kamrater lät oss stimma!
Punsch och Bischoff upp i skyn!




Jag vill också smyga in en låt jag länkade i min gamla blogg en dag. En annan av Bellmans texter med med en tolkning av Joakim Thåström, en annan man med en konst att kunna skriva som jag beundrar så stort!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Vi ses igen!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0