Låt barn få vara barn. (9/01 2009)

 




Jag satt och surfade runt på nätet som vanligt, när jag fastnade för en video. En video med små barn som gick på catwalken, fixade, uppkläda och med perfekta leenden på deras läppar. Min första tanke var att de är så söta och jag funderade på hur de kan se så perfekta ut när de är så små, runt 5-7 år. Och framför allt, hur kom de på att de ville vara med i sådana tävlingar? Ja, jag började med andra ord tänka efter lite. Var det vad de själva ville? Jag såg en till video.
De små barnen fick spraytaning (sprayade över hela kroppen med brun-utan-sol) och sminkades som dockor, stajlade och fixade, hade de inte perfekta tänder så gjorde det inget, det går att klistra på löständer som dessutom är helt vita och ser väldigt äkta ut. Barnen sitter där i timmar väldigt få av dem ser glada ut, inte ens förväntansfulla. Om det är deras eget val så borde de väl se fram emot det? Att visa upp sig i vackra kläder, liknande prinsessklänningar man köper till dockor? Kanske de inte hade räknat med allt som ligger bakom "perfektheten" och kanske de inte tycker att det är så roligt att vinna nya bilar till föräldrarna, och pengarna, jag tror inte att alla barnen får göra vad de vill med pengarna de vinner. Nej, det kommer säkert gå till träning för nästa uppvisning.
Jag tycker att barn ska få vara barn, de ska baka kakor av lera i sandlådan, leka med bilar, klättra i träd, gunga och ja, bara vara barn och njuta av livet! Om föräldrarna trots det insisterar på att deras barn ska gå på catwalken så kan det väl få vara för att visa upp tåliga kläder de kan ha i alla väder? Kläder som är praktiska, inte blir så smutsiga, är hållbara och gjorda för barn, det skulle i alla fall vara en bra sak att se. En till sak Jag inte tycker om är att de ska få tjocka kakor av smink i hela ansiktet, de är redan så vackra och perfekta, varför få dem se ut som dockor? Det är så onödigt, vad har de att dölja? När de är så små har de knappast finnar eller liknande. Mycket smink förstör huden, täpper till porerna vilket så småningom alltid leder till olika hudproblem för de flesta. Tjockt lager smink, mängder brun utan sol, håret blir tuperat, lockat, plattat och dränkt i spray... Hur kommer de se ut när de blivit äldre? Undrar om föräldrarna fortfarande är stolta över sina barn då.

Angående videon jag länkade överst i det här inlägget, det är en låt med en betydelse, lyssna på den. De flesta jag spelar den för säger något i stil med att den är dålig, den suger, värdelös och så vidare. Men på något sätt, när jag lyssnar på den börjar jag alltid att tänka. Tänka på hur är världen, hur är du, hur är jag? Det finns många som nog kan känna igen sig åtminstonde lite grann i texten.
"The world is just illusion, trying to change you"
Hur sant är inte det? Lyssna på den och ta åt er, var er själva istället. Det kommer man mycket längre på än om man försöker förändras. Förändras för att passa in i en ständigt förändrande värld och i ett ständigt ändrande mode.

Jag har alltså blandade åsikter, men framför allt och sammanfattat, en del barn tycker säkert att det är roligt att få känna sig fin i underbara klänningar, men allt smink och fix... Det är så fel, så fel.
Här kommer några videor med barnmodellandet... Skapa er egen åsikt, jag är diskustionsbar!


Kolla den här först.

http://www.youtube.com/watch?v=k71rG0o02BM

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Vi ses igen!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0