Jag vill bli "A non smoking generation" aktivist, de skulle passa mig.

Jag blir så förbannad, sitter på aftonbladet och läser artikeln om "A non smoking generation" som säger att cigg borde sluta säljas i MATBUTIKER för att det är fel. FELFELFEL! Jävla idioter som röker alltså... Jag håller helt med, hur bra signaler är det för tex ica att ha massa äkliga gifter hängandes över huvudena på alla som ska betala i kassan? Inte bra reklam i min mening. Hade jag haft möjlighet skulle jag ratat ica totalt och bara handlat i affärer där inga cigg säljs men nu är det lite svårt. Jag tycker iallafall faktiskt att det är ett bra förslag som inte borde vara för svårt att genomföra, det kan säljas på andra ställen men inte i mataffärer.

Till saken som gör mig förbannad.
Kommentarerna till artikeln... Ett snille säger något i stil med "Rökare är den nya utsatta gruppen, nu är de inte längre rasism etc som är offren. Rökare har allt rätt i världen att röka sina ciggaretter!"

Jomen goddag. Att jämföra antirökare med rasister? Kolla upp lite fakta innan du säger nått? Jag är INTE rasist, varför i hela friden skulle jag vara det? Människor som människor oavsett hur vi ser ut.
Antirökare? DET ÄR JAG OCH JAG ÄR STOLT ÖVER DET! Varför jag är antirökare? För jag vill inte röka, det är äkligt, folk som röker luktar väldigt illa och det är så äkligt att jag nästan kräks varje morgon när jag väntar på bussen och ser alla skitiga fimpar överallt. Och när DUDINFULAJEVEL står och flåsar ut din äkliga, giftiga, stinkande andedräkt på mig så mördar du mig långsamt. Det handlar inte om långsamt självmord, rökning, utan om långsamt folkmord. Tänk på det nästa gång du tänder den där pinnen.
Undrar om man i USA kan stämma typ marlboro för långsamt massmord...? Det skulle jag lätt göra isåfall. Då skulle jag bli rik:)



Kommentarer
Postat av: dartanjang

Okej. Du verkar tappad.



Det som menas med att rökare ersatt t.ex. rasism (eller homofobi) i samhället är att icke-rökare ser ner på och förolämpar rökare. Jag röker och det är självvalt. Visst, jag vet att rökning är farligt men min kropp är min egendom och att du ibland andas in rök från cigaretter är inte farligare för dig än att andas in avgaser.



Hatar du människor som tar droger eller dricker alkhol också? Det kanske inte är ett bra val men det är deras val. Du har ingenting med det att göra och att inte gilla att någon luktar cigaretter får väl du helt enkelt leva med. Jag gillar inte när folk luktar kött eftersom jag är vegetarian (och djurrättsaktivist - bli det istället). Men det är sånt man får leva med.



Rökare vet att cigaretter är livsfarliga men det är livsfarligt att köra bil också. Tänk dig för innan du attackerar människor på grund av deras val. Skulle du attackera en bög eller en bilist också?



Jag hatar folk som tror sig själv vara bättre än andra. Som du.

2009-09-11 @ 18:09:29
URL: http://fittaids.webblogg.se/
Postat av: Ronja Zorina

Du kanske tycker att det är en underbar idé, men det kan jag lova dig att vi andra inte tycker. Hur ska vi få tag på våra äckliga cigaretter då?

Får folk köpa äckliga grejer som kolever på ICA så ska jag fan få köpa mina cigg!



Dessutom; Om jag nu slänger mina fimpar i askkoppar, inte står bredvid (eller i närheten av) folk som inte röker när jag har en cigarett i handen - så vad är problemet?



Ska du argumentera för "a non-smoking generation"

så ska du nog skippa att kalla rökarna för "DUDINFULAJEVEL". :)



Ja, cigaretter luktar illa.

Ja, det är farligt.

Ja, det är dyrt också!



Men när mediciner inte hjälper mot panikångesten så är ciggen jävligt bra att ha!



Hoppas du inte såg mitt inlägg som fientligt, det var inte menat så. :)

2009-09-13 @ 23:51:14
URL: http://rze.blogg.se/
Postat av: Ronja Zorina

Men då är ju grejen att i min stad exempelvis, så finns isådana fall bara EN affär där cigg skulle säljas, totalt osmidigt om de bara skulle säljas där då de har kassa öppettider.

Skulle isåfall behöva gå och handla på min redan för korta lunchrast. Och det går ju inte! Mat måste jag ju ha!

Cigg måste jag också ha för att ens våga gå till skolan, så du ser nog problematiken i det?



Att cigaretter säljs är faktiskt inte så jobbigt för anti-rökare att de måste tas bort från mataffärer. De ligger välförpackat så det är på intet sett ofräscht att de hänger ovanför disken.

På många affärer slipper man ju till och med se skiten, det enda man ser är ju magnetkorten som man köper för att få ut sina cigg ur automaten.



SÅ mycket kan det väl inte sticka i ögonen på er/dig bara för att de hänger där ovanför kassan?

Det förespråkar enligt mig individualitet och friheten att välja själv.

Det vill jag inte att folk tar ifrån mig, speciellt inte på så lösa grunder, speciellt inte från folk som inte förstår problematiken det skapar för oss.



Till exempel; Fetma är farligt, det är många som dör av det och det är många som lider, jag menar verkligen LIDER, av det.

Då är det väl fel att sälja extremt onyttiga produkter också?

De där ostbågarna är ju faktiskt farliga, mycket socker, uh.

Och feta såser - inte bra för kolesterolet!

Bäst vi plockar bort det också och BARA säljer mat i matbutikerna!



Och det är klart det inte är "vackert" att röka, men det gör en ju inte automatiskt ful när man gör det.

De flesta som röker behöver göra det för att klara av sin vardag - precis som alla behöver mat!

Det är ju inte speciellt "vackert" att äta heller, proppa hela käften full med mat - men man är ju inte heller automatiskt ful när man sitter och äter.



Jag har tusen saker att säga om detta, men så fort jag skrivit en mening försvinner allt all världens väg. Jag hoppas jag iallafall fick med några av de viktigaste punkterna jag tänkt ut.

Jag är virrig.



Bäst jag tar en cigg och piggnar till! ;)

(Fast egentligen ska jag bara gå och lägga mig!)

2009-09-15 @ 00:05:25
URL: http://rze.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Vi ses igen!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0